Scripties onder de loep: A tavola con i ‘Vinti’

Sofie Steylaerts schreef een scriptie met als titel  A tavola con i ‘Vinti’. L’alimentazione in “I Malavoglia” e “Mastro don Gesualdo” di Giovanni Verga.  Met deze scriptie, waarin ze de rol van voedsel in deze romans onderzoekt, sluit ze haar Master Italiaans af.
Binnenkort is de hele tekst van de scriptie is te vinden in UvA Scripties Online.  Begeleider was Dr.  Linda Pennings.

Voor Blog Nostrum heeft Sofie Steylaerts haar scriptie samengevat: 

In mijn masterscriptie heb ik gekeken naar de rol van voedsel binnen de romans I Malavoglia en Mastro don Gesualdo van Giovanni Verga  en heb ik deze met elkaar vergeleken.
De twee romans maken deel uit van een (helaas onvoltooide) cyclus, waarin de auteur ‘la lotta per la vita’, de strijd om het leven,  wilde weergeven op verschillende sociale niveaus. Hij begon hiermee bij de laagste klasse en ging steeds een stapje hoger.
Dat ik eten bij mijn scriptie wilde betrekken stond al snel vast, ik was geïntrigeerd geraakt door de rol die eten binnen een roman kan spelen tijdens het volgen van het vak ‘letteratura femminile’. Toen mijn begeleidster Linda Pennings mij wees op de romans van Giovanni Verga, met in ieder werk een verschillende sociale klasse en een verschillende ‘lotta’, was het onderwerp van mijn scriptie beslist.
 


Er kwamen gelijk verschillende vragen bij mij naar boven: Wat zijn de verschillen in dieet en eetgewoonten? Hechten ze hetzelfde belang aan eten? Zouden de klassenverschillen terug te zien zijn op het bord van de hoofdpersonen?
Ik heb beide romans geanalyseerd en er de meest opvallende en interessante aspecten met betrekking tot voedsel uitgelicht om, na dit alles besproken te hebben in het licht van de thema’s van de romans, alles wat ik gevonden heb naast elkaar te leggen en zo tot een beeld te komen van de rol van voedsel binnen de twee romans. Om nog duidelijker een beeld te schetsen van de verschillen heb ik voor beide boeken een scene geschreven waarin een familielid onverwacht aanschuift, want, zo heb ik geleerd, het gaat niet zozeer om wat er op het bord ligt maar om hoe de sfeer aan de eettafel is…
(Tekst Sofie Steylaerts)

About blognostrumuva

blog voor de Collectie Romaanse Talen van de Universiteitsbibliotheek van de UvA (universiteit van Amsterdam)
This entry was posted in Italiaans and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

